Iedere freelancer krijgt ermee te maken. Potentiële opdrachtgevers die je (uur)tarief te duur vinden. Heel frustrerend, want je hebt je best gedaan om een mooi aanbod neer te leggen. En weet je? Vaak gaat het niet eens om het geld. Want als de urgentie groot genoeg is, wordt er altijd wel ergens budget vandaan getoverd. Het echte probleem zit vaak in onvoldoende overtuigd zijn van de waarde die je te bieden hebt. Hoe ga je hiermee om? We geven je 5 tips.
Zeggen dat je te duur bent is voor een opdrachtgever een makkelijke manier om je af te wimpelen. Een vraag die je zou kunnen stellen is: ‘Mocht geld geen rol spelen, zou je het dan wel doen?’. Als het antwoord volmondig ‘ja’ is, kan je samen op zoek gaan naar een oplossing (zie tip 4). Wanneer er twijfel naar boven komt, speelt er vaak wat anders (zie tip 3).
Wat je nooit moet doen is je verantwoorden voor je (uur)tarief. Je moet vol achter je prijs staan. Met korting geven verlies je je kracht en geloofwaardigheid, die later in de samenwerking nadelig voor je zal werken.
Als je erachter bent gekomen dat er iets anders speelt dan geld, doe dan onderzoek naar wat er echt speelt. Ga op zoek naar de twijfels. Door twijfels bespreekbaar te maken, kan je hier invloed op uitoefenen. Een goede vraag die je kan stellen is: ‘Stel dat je het met veel plezier wel zou doen, wat zou het je dan moeten opleveren?’. Zo check je of je potentiële opdrachtgever je aanbod heeft begrepen en zo kom je er ook achter wat voor de ander echt belangrijk is.
Als het wel om het geld gaat, dien je samen op zoek te gaan naar een oplossing. Zoals je bij tip 2 hebt gelezen, is je (uur)tarief verlagen geen oplossing. Denk eerder aan betalingen in termijnen, zoeken van sponsoren, onderzoeken welke potjes er aangesproken kunnen worden, berekenen met hoeveel klanten het terugverdiend kan worden of nadenken over een projectprijs in plaats van een prijs per uur.
Prijsbezwaren komen vaak voor in een zeer concurrerende markt. Hoe meer je als freelancer vergelijkbaar bent, hoe sneller je ingewisseld kan worden. Ga dus op zoek naar iets waar jij de enige in bent. Waarin je uitspringt. Denk aan een super specifieke doelgroep, een uitzonderlijk resultaat of het combineren van verschillende specialismen.
Met deze tips kom je met je potentiële opdrachtgever vast tot een goed besluit.
Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: Freelancer, 31 juli 2017.
Ben je handig met social media? Je kan geld verdienen door simpele kleine advertenties voor bedrijven uit jouw buurt te runnen.
Social media masterclassHeb jij een vlotte pen en ben je lenig van geest? Dan is copywriting wat voor jou. Schrijf, corrigeer of redigeer teksten in opracht van klanten.
Goede vindbaarheid van je website is belangrijk om meer klanten te krijgen. Met deze cursus verviervoudig je met gemak het aantal klanten en je winst!