Steeds meer professionals verkiezen een freelancecarrière boven een baan in loondienstverband. Niet zo gek: Je hebt veel meer vrijheid om te bepalen voor wie, hoe, wanneer en tegen welk tarief je werkt. Heerlijk! Maar hoe zorg je dat de business gaat lopen? We geven je 5 tips om als beginnend freelancer aan opdrachten te komen.
De eerste stappen zijn al gezet. Je staat ingeschreven bij de KvK en ook de Belastingdienst is op de hoogte van jouw onderneming. Je hebt het ondernemersplan tot in den treure aangepast en ook online zijn de eerste tekenen van jouw bestaan als ondernemer zichtbaar. Maar nu begint het echte werk pas. Hoe kom je aan de eerste opdrachten?
Hoe overtuig jij een opdrachtgever – die jou hoogstwaarschijnlijk nog niet kent – van jouw kunnen? Door hem te vertellen wat hij aan jou heeft. Zet daarom een helder en doeltreffend verhaal op papier en vertel de potentiële klant waarom het eeuwig zonde is dat hij het al die tijd zonder jou heeft moeten doen. Let op: bescheidenheid siert de mens, dus houd je pitch wel geloofwaardig. Hiernaast hoeft het verhaal niet gelijk perfect te zijn. Sterker nog: waarschijnlijk verandert de pitch in de loop van jouw freelancecarrière nog vaak genoeg. Trial and error!
Tweede tip: Bedenk wie je ideale klant is. Met wie wil je graag samenwerken? Stel een profiel van deze klant op en benader hem actief. Niet alleen geef je hiermee richting aan je acquisitie, maar kun je ook veel gerichter jouw dienstverlening en producten op de klant afstemmen. Niet alleen zet je hiermee je beste beentje voor, maar is de kans op een succesvolle, duurzame samenwerking aanzienlijk groter.
Is een samenwerking goed verlopen? Onderhoud het contact met de opdrachtgever! Grote kans dat hij opnieuw zaken met je wilt doen, als hij weer een dienst zoekt die jij levert.
Het is geen geheim dat je als freelancer veel opdrachten direct of indirect via andere freelancers of relaties binnenkrijgt. Niet zo gek dat het zijn vruchten afwerpt om actief te netwerken. Vooral als beginnend zelfstandige is het belangrijk dat je een netwerk opbouwt. Voor de één is netwerken een tweede natuur, de ander vindt het verschrikkelijk. Mocht je er daarom niet zo veel voor voelen om netwerkborrels en evenementen te bezoeken, dan kun je altijd nog online terecht. Genoeg blogs, fora en social media kanalen waar je jezelf zichtbaar kunt maken en contacten kunt opbouwen.
Wat ons gelijk tot de laatste tip brengt. Het world wide web is niet alleen handig om je zakelijke contacten te onderhouden, maar ook het perfecte middel om jouw diensten of producten zichtbaar te maken. Grote kans dat potentiële opdrachtgevers je nog even door de Google-machine halen, voordat zij überhaupt je voorstel in overweging te nemen. Vergeet daarom niet te onderzoeken hoe jij er ‘online’ zelf voor staat. Is je onderneming makkelijk terug te vinden via social media-kanalen of misschien zelfs een website? Gelijk een goede check om te zien welke oude vakantiefoto’s beter afgeschermd kunnen worden.
Verkoop producten via je eigen webshop of met een beetje hulp van het Bol.com partnerplatform, op de automatische piloot winstgevend.
Winstgevende webshop makenHeb jij een vlotte pen en ben je lenig van geest? Dan is copywriting wat voor jou. Schrijf, corrigeer of redigeer teksten in opracht van klanten.
Wist je dat je met bloggen een groot publiek kan trekken? Dat levert je misschien die droombaan op of een goede deal met een publisher.
Of lees direct blog geheimen